7 نوامبر 2022- در کاردیولوژی پیشگیرانه، اندازه گیری سطح تری گلیسرید یک امر معمول است و کاهش تری گلیسرید با چندین کلاس از داروها یک روش معمول پزشکی است.

محققان بیمارستان بریگهام و زنان، در کارآزمایی PROMINENT با بیش از 10هزار شرکت کننده، دریافتند که داروی جدید پمافیبرات تری گلیسیرید را کاهش می دهد اما بروز حوادث قلبی عروقی را در مقایسه با دارونما در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و دیس لیپیدمی مختلط، کاهش نمی دهد. در این مطالعه، با وجود کاهش 26 درصدی تری گلیسیرید با مصرف این دارو نسبت به دارونما، هیچ کاهشی در نرخ حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ قلبی عروقی طی یک دوره پنج ساله مشاهده نشد.داده‌های جدید این مطالعه در نشست‌ سالانه ی انجمن قلب آمریکا ارائه شد و به طور همزمان در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

دکتر Aruna Pradhan، از بخش پزشکی قلب و عروق بریگهام و یکی از رهبران این کارآزمایی، گفت: پمافیبرات در کاهش تری گلیسیرید و آنچه ما کلسترول باقیمانده(remnant cholesterol) می نامیم بسیار موثر بود. با این حال، ما هیچ مدرکی مبنی بر کاهش رویدادهای سخت بالینی که بیماران و پزشکان نگران آن هستند، مشاهده نکردیم. این یافته ها هم گیج کننده و هم از نظر بالینی مهم هستند.

آگونیست های PPARα مانند فیبرات ها دسته ای از داروها هستند که سطح تری گلیسیرید را در جریان خون از طریق مکانیسم های مختلفی کاهش می دهند. داروی Pemafibrate، ساخت شرکتKowa ، به عنوان یک مدولاتور انتخابیPPARα ، برای استفاده در ژاپن و برخی دیگر از کشورهای آسیایی مجوز دارد. داروهای فیبرات معمولی مانند فنوفیبرات برای استفاده در سراسر جهان از جمله ایالات متحده تایید شده اند.

این کارآزمایی بالینی که با نام PROMINENT شناخته می‌شود و توسط موسسه تحقیقاتی کووا حمایت می‌شود، شامل 10497 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2، با تری گلیسیرید بالا و سطوح کلسترول- HDLپایین است. همین گروه از بیماران نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایش‌های فیبرات که یک دهه پیش انجام شد، نشان داده بودند. اما نقطه پایانی اولیه این کارآزمایی شامل حمله قلبی، سکته مغزی، نیاز به بای پس عروق کرونر یا آنژیوپلاستی، یا مرگ قلبی عروقی در میان 572 شرکت‌کننده که به‌ طور تصادفی در گروه پمافیبرات قرار گرفتند، نسبت به 560 نفر در گروه دارونما، تفاوت آماری نداشت. با این حال، پمافیبرات به طور کلی به خوبی تحمل می شد و به نظر می رسد نرخ بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD)  که یک وضعیت مهم در میان افراد مبتلا به دیابت و چاقی است، را کاهش می دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/novel-drug-pemafibrate-neutral-on-reducing-cv-events-among-patients-with-diabetes-with-hypertriglyceridemia-101888